المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : قصة حبي بدأت بطاعتي♥


ترتيل القران
02-11-2011, 04:52 PM
قصة حبي بدأت بطاعتي♥
دبدوبي سألني:النهاردة ايه؟؟

أنا: النهاردة الجمعة

دبدوبي :يعني ايه؟

أنا :يعني افضل ايام الأسبوع

دبدوبي:ازاي؟

ابتسمت وقلت له ،هقوللك
فعن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:

(( خير يوم طلعت فيه الشمس يوم الجمعة، فيه خلق آدم، وفيه أدخل الجنة وفيه أخرج منها))[ رواه مسلم].

دبدوبي:طيب نعمل فيه ايه اليوم ده؟

أنا:أولا ماتسهرش ليلة الجمعة علشان تقدر تقوم بدري

دبدوبي:حاضر،وهابقي اشوف فيلم الكرتون تاني يوم بقي في الاعادة ^_^ وايه كمان؟

أنا: أن تمكث بعد صلاة الفجر للذكر والتلاوة

دبدوبي:أنا علي طول بعمل كدة لحد الشروق،علشان آخد أجر العمرة ..مش صح كدة

أنا:شطور وامور
تستريح شوية ثم تتناول طعامك وتغتسل وتتطيب وتستاك وتلبس احلي حاجة عندك
فعن أبي سعيد الخدري : ثلاث هن على كل مسلم في يوم الجمعة : الغسل والسواك ، ويمس طيباً إن وجد .
دبدوبي:ماشي,وإيه كمان؟

أنا: أن تبكر للحضور الجمعة ماشياً لا راكباً ، لتنال الأجر العظيم في تبكيره
دبدوبي:ايه الدليل؟

انا:حاضر
الثقفي قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول] .
: (( من غسل واغتسل يوم الجمعة وبكر وابتكر ومشى ولم يركب فدنا من الإمام واستمع ولم يلغ كان له بكل خطوة أجر سنة صيامها وقيامها ))
[رواه أحمد

دبدوبي:أيوة كدة..^_^ ياللا كملي ..وهنعمل ايه كمان؟

أنا:تدخل الاول تصلي ركعتين تحية للمسجد..وبعدين تشغل وقتك بالصلاة علي النبي وقراءة سورة الكهف

دبدوبي:والدليل؟؟

انا:حاضر يامغلبني
عن أوس بن أوس رضي الله عنه قال قـال النبي صلى الله عليه وسلم
: (( إن من أفضل أيامكم يوم الجمعة فأكثروا علي من الصلاة فيه فإن صلاتكم معروضة))
[رواه أبو داود].

عن أبي سعيد الخدري قال
: (( من قرأ سورة الكهف ليلة الجمعة أضاء له من النور فيما بينه وبين البيت العتيق
(إسناده له حكم الرفع كما قال الألباني) .

دبدوبي: وبعدين؟؟

أنا: إذا دخل الإمام لصلاة الجمعة تنصت للإمام وتستمع إليه

دبوبي:خلاص كدة؟

انا:لأ لسة شوية
هتصلي 4 ركعات بعديها لو كنت في المسجد
او ركعتين لو كنت في البيت

والدليل : روى الترمذي من حديث أبي هريرة – رضي الله عنه – قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (( من كان منكم مصلياً بعد الجمعة فليصل أربعاً ))
لما ثبت في الصحيحين أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يصلي ركعتين في بيته

دبدوبي:ايه ده,مش هنروح نتفسح؟

أنا:طبعا هنتفسح..وممكن نزور الأقارب..أو تعمل أي حاجة عايزها
بس تخلي بالك لغاية قبل المغرب بشوية..

دبدوبي:ليه؟؟

أنا:هقول أهو يالمض
لما جاء في الصحيحين من حديث أبي هريرة - رضي الله عنه – أن رسول الله صلى الله عليه وسلم ذكر يوم الجمعة فقال
(( فيه ساعة لا يوافقها عبد مسلم وهو قائم يصلي يسأل الله تعالى شيئاً إلا أعطاه إياه وأشار بيده يقللها
يعني فرصة تدعي ربنا باللي انت عايزه ..وان شاء الله ده ساعة إجابة للدعاء

دبدوبي:الله خلاص انا هادعي ربنا يرزقني بمزرعة عسل نحل علشان أنا بحب العسل قوي ^_^

انا:ماشي..بس ماتنساش تدعي لنفسك بالهداية والثبات علي الدين.وهداية اخواننا المسلمين وحفظ بلدنا آمنة مستقرة

دبدوبي:طبعا طبعا

أنا:خلي بالك ماتنساش أذكار المساء قبل صلاة المغرب
وتصلي السنة بعدها ركعتين

دبدوبي:لا ..ماتخافيش

أنا:ممكن بعد صلاة المغرب,نقعد نلعب مع بعض ..او نقعد مع أهلنا شوية

وماتنساش تختم يومك بصلاة العشاء واوتر بعدها بركعة الوتر
قبل أن تنام لتختم يومك صح وماتنساش أذكار النوم وآدابه

دبدوبي:لا طبعا مش هنسي..
الله ده فعلا أحلي يوم في الأسبوع

المحتاجه الى الله
02-11-2011, 07:13 PM
جزيتي الجنه بارك الله فيكي اختي الكريمة

ترتيل القران
02-11-2011, 10:09 PM
اللهم امين يارب واياكي

أبو عبد الله محمد السيوطي
02-13-2011, 04:28 AM
جزاكم الله خيرا

أخي في الله
02-20-2011, 12:36 PM
بارك الله فيك